Wednesday 16 May 2012

kisah lawak aku nak gie interview x jadi td!!!!

arinie 16Mei 2012.. da mcm diari lah pulak siap bertarikh bagai! x pe lh atleast spe yg singgah blog aku ni,leh tahu cter lawak aku ari ni......
semalam aku search mudahjob.com sje jer nak servey keje,sbb aku malas nak kuar cri keje daaa
rasa penat n bosan asyik nak isi foarm n tggu berjam2 boss yg nak interview tu...
ok,semalam aku da jumpa 1 compny ni,ofis dia area permas jaya kira x jauh la dr rumah aku.. dia nak pakai admin clerk.. aku sje je lah,nak cuba2 nasib.mntw rezeki aku kt ctu...
hari ni aku bgn lewat!!! matahari da terpacak atas kepala pk 12.45PM aku sedar.. mst korang ckp,anak dara apa lah aku ni kan!!! korg jgn silap memikirkn eaaa.. aku sbnrnya da bgon lebih awal dr korg..pk 4.30am aku da bgn hntr mak aku gie keje tw.. hahhhhhhh.. mst korg respect aku kan.. hihi
sebenarnya sejak 3 thn lepas lg,itulah rutin harian aku,lps arwah ayah aku meninggal
aku lah yg mengambil alih tggjwb arwah ayah... mula2 dulu,agak payah utk aku mencelikkan mata nak bgn seawal jam 4AM tw... tp lama2 tu,aku pk klu bkn aku,siapa lagi kan nk hantar mak gie keje.. lagi pula kawasan perumahan aku black area,slalu ada kes ragut,subuh2 tu.. sbb area JB ni,kebanyakkan org JB masuk keje kat SPORE seawal 3AM pn ada.. time ni lah,byk lanun2,peragut2 yg nak buat keje..
maklumlah klu org keje SPORE gaji kan DOUBLE TRIPPLE berbanding keje kat MSIA ni...

Okkk balik kt cter aku nak gie interview td.. lps bgn pk 12 Lebih tu, aku termenung jap kat katil.. konon nak amik semangat lah,nk gie inteview tu.. sbb aku ni,slalu pk lebih dari 3KALI klu nak buat sesuatu lg2 psl nak kerja ni.. lps hilang mamai n da berjaya konon nya kumpul kn semangat tu.. aku pun mandi lah.. elok lps mandi,aku tunaikan solat zohor.. dan berdoa agar Tuhan permudahkan urusan aku utk ke tmpt interview tu
aku pakai ringkas je,slack hitam baju blous hitam+putuh n tudung fav aku pn hitam+putih
beralas kan make up yg simple je.. celak kening+bwh mata je..

sebelum pegi tu,dlm kete,aku berMONOLOG lagi dlm hati, "YA ALLAH,KALAU INI ADALAH REZEKI UTK KU KAU PERMUDAHKAN LAH URUSAN KU INI" sbg kekuatan utk diri sendiri.. pastu aku kol ofis tu nak kompem kn tempatnya.. kerani tu ckp,sebaris MAYBANK PERMAS JAYA
sebelah dgn BALAI POLIS.. aku tw lah tempat tu,sbb mmg ctu tempat aku bank in duit rumah!
cehhhh confident aku drive pegi tempat tu.. smp sana.. punya lah sesak lot parking kete.. aku mula lah down rasa nak patah balik je..then aku BERMONOLOG lagi "KENAPA DA SUSAH PAYAH DTG NAK PATAH BALIK!," ok2 aku dpt jumpa parking tepi jalan muat2 utk kete i10 aku.slmt kete ni comel leh selit2.. lepas parking tu..aku da nampak abg2 POLIS bersidai atas motor depan BALAI adoiiii lutut aku goyang lagi.. RISAU KENA NGORAT!!! korg tw je lah abg2 POLIS ni nampaknya muka ganas! tapi gatal!!!!

aku berjaya usir perasaan resah gelisah aku tu.. beberapa langkah,syukur abg2 POLIS tu beredar.. hahhhhh dtg balik semangat aku.. perasan kan aku ni! mcmlah cantik sgt smp pk nak kena ngorat! hahaha.. time berjalan lengang kankong menuju ofis tu,aku lalu tepi2 ofis yg luar nya bercermin.. smbl jalan aku tengok baju n bentuk badan aku.. ermmm.. ngomel lagi: GEMOKNYA AKU???!!! haihhh smbil mengeluh n BERMONOLOG lagi "PERASAN NYA AKU NI NAK KENA NGORAT DGN ABG POLIS!,SEDAR LAH DIRI SIKIT BDN TU DA MCM TONG!!"

sampai je depan balai polis tu aku x toleh kiri kanan pun straight je aku pandang.. dlm hati berdebar ni,smbil ligat pk mn 1 tangga aku nak naik ke ofis ni??? aku  BERMONOLOG lagi " RASA NAK PATAH BALIK JE,SENGAL BETOL LA KERANI OFIS TU,CKP LAH BIAR JELAS.OFIS NYA NAK NAIK TANGGA SEBELAH KIRI KE KANAN BALAI POLIS NI???" aku kol lagi ofis tu "HELLO SY NAK DTG INTERVIEW,YG TD SY KOL TYA TEMPAT TU,SY DA ADA KT DEPAN BALAI POLIS NI.. NAK NAIK TANGGA SEBELAH KIRI KE KANAN BALAI EA??" kerani SENGALLLL tu jwb " SEBELAH BALAI TU ADA PINTU CERMIN,AWK NAIK TANGGA ATAS TKT 3" aku jwb " OFIS AWK NI SEBARIS MAYBANK BETOL X?" dia jwb "EA BETOL" aku ckp "TAPI SY X JUMPA PINTU CERMIN,YG ADA SEBELAH BALAI NI NAMA COMPNY SENIBONG CORVE!" kerani tu mula blur! Dgn nada suara yg mcm da malas nak layan aku dia jwb " AWK NI TW X PERMAS JAYA MAYBANK NI? "SY TAHU LAH,SY SKRG DA ADA KAT BALAI POLIS SEBARIS DGN KLINIK BERDEPAN DGN CIMB BANK TEPI JALAN BESAR NI! Dia ckp"BUKAN2 SEBARIS MAYBANK SEBELAH BELAKANG!" Aku pun kena kan lah kerani sengal yg x pandai ckp ni " OHHH SEBARIS MAYBAK SEBELAH BELAKANG LAAA,KT RUANG LEGAR TU,SY IGT KAN SEBARIS MAYBANK SEBELAH DEPAN JALAN BESAR NI!" cehhh korg tw dia pn x nak KALAH dia bidas balik ni " EAAA... SEBELAH BELAKANG TU PUN ADA BALAI POLIS JUGAK YG ADA KAFE TU"

x ke sengalll,kerani tu kan.. baik aku je yg jd kerani lagi aku pandai ckp!.. mana aku x geram.. bila aku ckp CIMB BANK,berdepan dgn BALAI POLIS pun dia mcm BLurrrr.. klu dia keje ctu x tw mn lokasi yg aku mksd kan,x kan lah dia x dpt PICK UP kan!!!? da terang2,CIMB BANK tu tempat yg senang org nak tahu,sbb tepi jalan.. lagi pn aku da ckp aku ada kat BALAI POLIS sebelah nya ada ofis SENIBONG CORVE! tu pun x PICK UP lagi!!! tu nama nya KERANI SENGALLL!!

aku pusing gie belakang bangunan tu,mmg ada BALAI POLIS ,sebelah belakang balai polis depan tempat aku Yg mula2 akutepacak mcm tiang lampu yg blur2... x tw tangga mana nak aku panjat! rupanya sebelah belakang jer tempatnya.. itupun kerani tu x pandai ckp kan! haihhhh,mmg berbakul aku menyumpah dlm hati td.. korg tw,da smp kat tangga nak naik tu.. aku nampak la pintu cermin yg dia maksdkn tu,kt dlm tu punya lah ramai manusia yg berpakaian mcm org nak wat bisnes MLM! huarghhhh time tu semangat aku down tahap 0%
Sbb aku da pnh pegi tempat bisnes MLM ni.. aku FOBIA sket kena masuk BISNES yg kena wat MARKETING!!! tp memandangkan aku punya semangat yg berkobar2 aku naik jugak tkt 3!,korg tw,tgkt 2 pun,aku nampak punya la ramai org kt dlm bilik tu!!! wahhhh ni mematahkan lagi semangat aku yg td konon nya da naik 0.5% aku selisih dgn 1 pompuan yg bw slip bank in MAYBANK masa tu,aku da pk,ni mst keje nya susah n memeningkan kepala.. korg tw,sbb apa aku pk cmtu. sbb muka bdk tu pun mcm da stress sgt.. masa aku selisih dgn dia tu,aku ckp "SALAH TEMPAT NI" sewahhhh cover malu la konon,biar dia pk aku salah tempat! padahal aku malu sekawah ni!!! harap2 dia x gtw la kat kwn2 dia yg dia selisih dgn BDK POMPUAN BW FAIL MCM NAK GIE INTERVIEW NI!!!

akhirnya aku drive balik... hahahaaa..

No comments:

Post a Comment

kata kata mereka


Shoutbox